Tuesday 15 August 2017

Entri 4/30: Bolehkah Ibu Berpantang Ambil Makanan Bersantan?

Teks: Hifzaila Hafni

Semasa berpantang anak kedua dulu, tukang urut saya ada berpesan supaya tangguhkan dulu makan makanan yang bersantan semasa dalam pantang.

Saya tak pasti apa sebabnya, dan dia pula hanya jawab 'lebih baik jangan makan dulu, tak berapa elok'.

Jadi, makanan seperti gulai lemak, kari bersantan dan nasi lemak harus dielakkanlah buat sementara waktu.

(Sukarnya berpantang nasi lemak!)

Saya ada bertanya pendapat kawan-kawan di Facebook tentang isu ini dan jawapan yang diterima agak pelbagai.

Ada yang mengatakan boleh dimakan selepas minggu pertama, ada yang menjawab selepas 100 hari pantang. Maka, seterusnya saya buat pembacaan dan carian sedikit namun maklumat yang dijumpai tidak begitu banyak.

'Makanan bersantan jika dimakan ibu berpantang boleh menyebabkan kembung dan angin pada bayi yang disusukan.'

Itu sahaja maklumat yang saya jumpa.

Apapun, saya lebih suka mengambil jalan selamat untuk menangguhkan dahulu mengambil makanan bersantan dalam tempoh berpantang. Sebenarnya jika saya aktif menyusu, makanan bersantan adalah salah satu milk booster saya. Tapi tak mengapalah, selepas pantang kan boleh makan.

Namun, dalam buku menu berpantang saya ada lihat salah satu menu bersantan - masak lemak pegaga. Aduh sedapnya!

Harus cuba nanti.

No comments:

Post a Comment