Thursday 17 August 2017

Entri 15/30: Urutan Selepas Bersalin

Teks: Hifzaila Hafni

Salah satu amalan penting dalam pantang adalah urut. Sebab tu, ada yang dah booking tukang urut bersalin awal-awal lagi, dan ada juga yang dah siapkan sejak awal bajet untuk tukang urut yang biasanya didatangkan dengan pakej penjagaan sekali.

Saya, 3 kali bersalin, 3 kali pengalaman berbeza, 3 tukang urut. Hehe

Saya kongsikan pengalaman urut saya semasa pantang.

Tukang urut 1

Tukang urut terbaik setakat ini. Urutan Wak ini paling sedap dan selesa bagi saya. Maklumlah orang lama. Memang sanggup ke rumahnya berurut 3 kali, sebab dia tiada kenderaan untuk datang ke rumah saya. Wak ini juga mahir ikat bengkung lilit Jawa. Kalau nak urut budak pun selalu kami bawa pada Wak ni. Cuma sekarang, dah meningkat usia dia taklah sekuat dulu.

Tukang urut 2

Yang ni saya panggil kakak. Dia boleh datang ke rumah. Yang ni dicadangkan oleh jiran yang biasa dapatkan khidmatnya. Kakak ni datang 3 hari berturut-turut ke rumah. Siap dengan daun-daun untuk mandian. Nak mandi baby pun boleh. Nak ikat bengkung pun boleh. Kakak ni akan urut, siap dengan tungku sekali. Dia guna tungku bola besi. Ok juga servisnya, orangnya ramah. Biasanya dia akan spend dalam 2 jam.

Tukang urut 3

Saya sebenarnya mahu khidmat Wak urut pertama tapi Allah tak izinkan. Rumahnya dilanda banjir dan tenggelam keseluruhannya sebab lokasi rumahnya tu rendah. Dek rumahnya dalam keadaan begitu, takkan nak pergi mengurut pula. Saya contact kakak urut kedua, tak berjawab pula. Hal ini berlanjutan hingga saya dah balik ke rumah hampir seminggu. Aduh, betapa tak selesa badan tak diurut. Mana dengan bajet lagi. Kesudahannya, saya search spa berdekatan yang ada tawarkan urutan lepas bersalin. Alhamdulillah ada slot kosong pada tarikh dan waktu yang saya nak tapi saya perlu ke premisnya. Kena naik tangga pula huhu sebab spa di tingkat 1. Berangkut kami anak beranak ke sana. Sebab baby kena ikut, untuk menyusu. Anak-anak lain memang nak ikut bila nampak abah ummi keluar.

Alhamdulillah urutannya ok. Kali ini adik urut pula! Peramah juga. Siap bertungku. Batu tungkunya panjang dan berat, memang sedap sangat terasa panas tembus ke dalam.

Sebab kekangan bajet dan masa, saya hanya pergi sekali sahaja. Cukuplah daripada tak diurut langsung.

Ibu pantang, sebolehnya mengurut ye sekali pun tak apa kalau tak sempat sangat. Tukang urut akan betulkan urat-urat, keluarkan angin dan segarkan badan. Baru rasa selesa, susu badan makin lancar.

No comments:

Post a Comment