Wednesday 16 August 2017

Entri 14/30: Vitamin untuk Ibu Pantang

Teks: Hifzaila Hafni

Masa pantang, saya sebolehnya cuba untuk tidak tinggalkan segala vitamin yang dibekalkan oleh hospital dan yang dibeli sendiri. Bukan apa, faham keadaan diri sendiri yang tak cukup zat dek kekalutan masa dalam pantang.

Jadi sangat penting saya top up dengan beberapa jenis vitamin dalam bentuk suplemen untuk pastikan saya terus bertenaga dan sihat.

Biasanya, balik dari hospital, ibu akan dibekalkan dengan pil hematinik (obimin), iron tablet (zat besi, ubat tambah darah orang kata), asid folik - seingat saya. Tapi taklah banyak, untuk tempoh 2 minggu ke 4 minggu saya dah tak ingat. Tapi bolehlah nak bantu kesihatan ibu, lepas dah habis tu boleh je beli sendiri.

Dalam pantang dan menyusu, saya biasa ambil multivitamin dengan zat besi, vitamin B kompleks, vitamin C dan tablet kalsium-magnesium. Ni kira yang paling asas lah. Kalau tak pun, multivitamin saja pun ok sebab dah merangkumi semua vitamin yang diperlukan.

Kalau saya ada bajet lebih, saya ambil kapsul minyak ikan. Tapi kalau tak, makan la ikan kerap sikit. Hehe

Vitamin semua ni, bukan apa. Kadang mak-mak dalam pantang ni, makan pun tak teratur. Dan bila menyusu tu memang cepat lapar asyik nak makan. Badan pun nak kena cukup zat untuk hasilkan susu badan yang cukup dan berkualiti. Tapi dah kalau makan tak sempat, tidur pun tak cukup, kadang tu sebab dah letih lesu sangat nak makan pun dah tak selera. Jadi dari mana tenaga dan nutrien nak datang?

Bila dalam keadaan macam nilah kena top up vitamin tu. Sekurang-kurangnya cergas sikit. Insya Allah. Tapi makan tetap kena makan. Suplemen vitamin sebagai pelengkap sahaja.

No comments:

Post a Comment