Thursday 17 August 2017

Entri 16/30: Penjagaan Luaran Badan Semasa Pantang

Teks: Hifzaila Hafni

Masa dalam pantang, saya tak ambil jamu atau apa-apa herba sebab anak kuning. Tangguh tangguh terus tak ambik. Tengok akar kayu yang dibeli, rasa tak sanggup pula nak minum! Haha tak cukup kuat nak telan.

Tapi saya cuba pastikan penjagaan diri dari segi luaran. Sekurang-kurangnya dapat segarkan diri.

Minyak panas
Saya gunakan minyak berubat Afiat. Tak panas sangat, tapi aroma dia sedap. Bila sapu pun selesa cepat menyerap. Sapu satu badan. Ganti param pilis sebab tak sempat nak sediakan. Saya tumpu sapu pada tapak kaki.

Stokin
Pakai stokin bola pun ok sebab tebal sikit. Saya pakai stokin tak ada masalah, saya lagi selesa.

Krim perut
Saya guna krim panas dengan pati limau nipis, tak ingat jenama apa. Sedap juga pakai rasa panas berangin. Sapu kemudian pakai bengkung.

Feminine wash
Saya gunakan jenama Afiat. Baunya sedap, bau tea tree. Dan selesa pakai.

Mandian herba
Masa pantang anak kedua, tukang urut sediakan daun-daun herba untuk mandian. Bolehlah guna untuk 4-5 kali mandi. Yang ketiga, saya guna gel mandian serai jenama Afiat. Harum sungguh baunya! Dan sangat menyegarkan. Cuma botolnya agak kecil, tak cukup. Haha

No comments:

Post a Comment