Wednesday 16 August 2017

Entri 13/30: Makanan yang Perlu Dielakkan Semasa Pantang

Teks: Hifzaila Hafni

Dah namanya pun pantang, jadinya banyak perkara yang ibu dalam pantang kena 'pantang'. Terutamanya bab makanan.

Tapi tidaklah bermakna itu tak boleh makan, ini tak boleh makan. Perlu berpada dan memilih sikit untuk tubuh cepat pulih dan sihat. Itupun bergantung juga pada ibu. Ada yang sesuai tapi tidak pada ibu lain. Jadi kena hati-hati.

Apa yang ibu TAK BOLEH makan semasa pantang?

1. Sayuran berkacang. Contohnya kacang panjang dan buncis. Boleh sebabkan angin.

2. Santan. Di hari-hari awal pantang. Masuk minggu kedua atau ketiga biasanya boleh. Tapi bersederhanalah.

3. Ikan berbisa. Contohnya sembilang dan keli.

4. Telur. Bergantung pada ibu. Ada yang gatal. Tapi kalau tak gatal, bolehla makan.

5. Makanan laut. Contoh udang, sotong, ketam, tiram. Boleh sebabkan gatal terutama pada luka yang baru nak sembuh. Dan perlu terus pantang hingga anak dah besar sikit dalam 6 bulan begitu. Sebab gatal boleh kena pada anak juga.

6. Air berais. Tubuh ibu dalam pantang, sejuk. Jadi minuman berais sangat tak digalakkan. Saya lepas pantang pun tak tahan dengan air berais, rasa bisa-bisa badan. Sikit-sikit bolehlah.

7. Teh. Boleh sebabkan angin.

Kenapa kebanyakan makanan berangin kena elakkan?

Sebab lepas bersalin, badan ibu mudah masuk angin. Dan sebenarnya dalam pantang tulah proses nak buang angin yang ada. Dan kalau ibu pun berangin, nanti anak yang menyusu boleh kembung. Kesan akibat angin ni amatlah perit. Boleh sakit kepala. Anak pula tak boleh tidur dan tak selesa.

Inilah antaranya yang saya dapat kongsi berdasarkan pengalaman saya. Selebihnya seperti makanan segera, berlemak dan berminyak (yang berlebihan) perlu juga elakkan. Diet ibu pantang sama saja macam diet sihat seimbang seperti yang disarankan oleh KKM.

Cuma satu yang perlu diambil perhatian, apa yang ibu makan, akan dapat pada anak, asbab menyusu. Jadi kena hati-hati ya. Begitu juga dengan jamu, herba atau ubat-ubatan. Kalau tak pasti, lebih baik tangguhkan atau tanya pada mereka yang ahli.

No comments:

Post a Comment