Tuesday 15 August 2017

Entri 5/30: Tip Tidur Nyenyak Dalam Pantang

Teks: Hifzaila Hafni
Gambar: Google

Salah satu dilema ibu berpantang apatah lagi yang bersalin anak sulung adalah bagaimana cara untuk dapatkan tidur yang lena dan berkualiti walaupun dalam tempoh yang singkat.


Kedengaran mustahil, bukan?

Namun ia tidak mustahil, bahkan mudah diamalkan.

Saya ingin berkongsi pengalaman saya sendiri berkenaan masalah ini.

Semasa berpantang anak sulung, terasa amat kekok sekali untuk mengubah rutin tidur. Dan saya juga sering kali menjadi terlalu letih, lesu dan kurang bertenaga menjelang pagi akibat berjaga malam dan tidak dapat tidur dengan baik. Keadaan emosi dan kesihatan juga kurang baik disebabkan kurangnya tidur.

Benar, setiap ibu yang beranak kecil dan menyusu akan hilang nikmat tidur 7-8 jam sehari. Tetapi tidak bermakna ibu tak boleh atau takkan mampu nak dapatkan tidur atau rehat yang berkualiti dengan waktu tidur sekadar 2-3 jam sehari.

Sejak saya berpantang anak kedua, selain belajar daripada pengalaman lalu, saya mula ambil suplemen untuk tampung kekurangan nutrisi saya. Salah satu vitamin yang wajib saya ambil adalah tablet kalsium-magnesium.

Asalnya saya ambil untuk menampung keperluan kalsium saya yang makin bertambah setelah mengandung. Maklumlah, bekalan kalsium sangat kritikal bagi ibu sejak mengandung hingga menyusu kerana bayi akan mengambil kalsium daripada ibu. Jika ibu tak cukup kalsium, maka timbul masalah sakit-sakit tulang, pinggang, lutut dan gusi.

Alhamdulillah sejak amalkan secara konsisten, masalah-masalah di atas dapat diatasi. Tapi rupanya saya tak sedar bahawa antara kesan lainnya adalah tidur yang lebih lena dan mengurangkan sembelit.

Walaupun hanya mampu mendapat tidur malam yang singkat, namun tetap segar bangun pagi. Sejak itu, saya memang amalkan mengambil 4 tablet kalsium-magnesium setiap hari sebelum tidur.

Jadi, ibu yang sedang berpantang, jangan risau tentang masalah ini kerana ia boleh diatasi. Sebenarnya ibu berpantang juga boleh dapatkan tidur yang berkualiti dan lebih nyenyak walaupun dalam tempoh singkat.

No comments:

Post a Comment